Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Συμπεριφορά "χείμαρρος" και ο ψύχραιμος "πιλότος"

 Γράφει η κυρία Αλίκη Ελένη Πουλή MSc Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια, MBPsS, Division of Clinical Psychology, MSc, Pg. Dip Psychiatry, Cardiff University, School of Medicine, Specialized in School Health for Children and Adolescents, Member of IEPA Early Intervention in Mental Health

Η συμπεριφορά είναι συνήθως ορατή και καταγράφεται, συνήθως ο σκοπός της συμπεριφοράς είναι να γίνει παρατηρήσιμη, να αξιολογηθεί ή ακόμη και να ικανοποιηθεί μέσω αυτής κάποια ανάγκη. Ωστόσο πολύ συχνά τα παιδιά, οι έφηβοι αλλά και οι ενήλικες, κατακλύζονται από έντονα συναισθήματα που δεν γνωρίζουν πως να τα εκφράσουν και πιθανά όλα τα συναισθήματα και οι σκέψεις τους να διοχετευτούν στη συμπεριφορά, τη συμπεριφορά "χείμαρρο" .

Η συμπεριφορά "χείμαρρος" συμπαρασύρει μαζί της συναισθήματα έντονα φορτισμένα, σκέψεις και κάποιες φορές σωματικές εκδηλώσεις (γρήγορος χτύπος καρδιάς, σφίξιμο στο στομάχι, δυσκολία στην αναπνοή). Όλα τα παραπάνω προκαλούν την ορμητικότητα της συμπεριφοράς, η οποία φτάνει να είναι η παρατηρίσιμη αντίδραση στην εσωτερική πραγματικότητα. Κατα τη διάρκεια της συμπεριφοράς "χείμαρρος" τον έλεγχο τον έχει η περιοχή του εγκεφάλου που ορίζει τις συναισθηματικές αντιδράσεις όπως φόβο, επιθετικότητα και άγχος.

Αυτός ο "πιλότος" που ορίζει τις συναισθηματικές αντιδράσεις νιώθει πως βρίσκεται σε απειλή, με αποτέλεσμα να αντιδρά εν θερμώ, χωρίς να είναι σε θέση να επεξεργαστεί άλλες πληροφορίες. Παράλληλα, είναι πολύ δυναμικός και γρήγορος γιατί έχει εκπαιδευτεί να ανιχνεύει τον κίνδυνο. Η δυναμικότητα και η ταχύτητά του δεν είναι πάντα πλεονεκτήματα. Η περιοχή του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνη για τη λήψη αποφάσεων και τη λογική επεξεργασία είναι η τελευταία που αναπτύσσεται στον άνθρωπο. Ως εκ τούτου σε νεαρότερη ηλικία, ο γρήγορος και θερμόαιμος "πιλότος" είναι κυρίαρχος.

Η αντίδραση γρήγορο "ανάχωμα" στη συμπεριφορά "χείμαρρο"

Όταν η συμπεριφορά "χείμαρρος" εκδηλωθεί, συνήθως αυτόματα επιθυμούμε να σταματήσει. Φαίνεται να προσπαθούμε να βρούμε ένα τρόπο να βάλουμε ένα γρήγορο ανάχωμα. Το ανάχωμα αυτό είναι προσωρινό, δεν έχει γερά υλικά και η συμπεριφορά "χείμαρρος" επιστρέφει άλλες φορές πιο έντονη κι άλλες φορές λιγότερο. Συχνά, με την φράση ή τη στάση πως να σε κάνω να σταματήσεις αυτό που κάνεις τώρα, βλέπουμε μόνο τη συμπεριφορά και δε γνωρίζουμε τη διαδρομή της. Είναι πιθανό να συμβάλλουμε άθελα μας, στην επανάληψη, στην εγκατάστασή της και στο τέλος να γίνει μια μαθημένη αντίδραση. Στη περίπτωση αυτή, εμείς και το παιδί-ο έφηβος ή και ο ενήλικας δεν έχουμε εικόνα για τις σκέψεις, τα συναισθήματα ή και τις σωματικές εκδηλώσεις.


Η αντίδραση χαρτογράφηση συμπεριφοράς "χείμαρρος"

Ο τρόπος που εμείς θα αντιδράσουμε στη συμπεριφορά φαίνεται να μπορεί να βοηθήσει και εμάς αλλά και το παιδί- έφηβο ή και ενήλικα να καταλάβουμε τη διαδρομή της συμπεριφοράς "χείμαρρος". Ερωτήσεις σχετικά με τις σκέψεις, τα συναισθήματα είναι εκείνες που θα δώσουν χώρο και χρόνο στον ψύχραιμο και σκεπτόμενο "πιλότο" να αναλάβει τον έλεγχο. Πως νιώθεις αυτή τη στιγμή, τι σκέφτηκες ή τι σκέφτεσαι τώρα, τι θα ήταν αυτό που θα σε βοηθούσε τώρα; Με αυτό το τρόπο ενημερώνουμε τον θερμόαιμο "πιλότο" ότι χρειάζεται ξεκούραση και τη θέση του θα πάρει ο ψύχραιμος και σκεπτόμενος "πιλότος", ο οποίος θα βάλει τα συναισθήματα σε λέξεις, θα αρχίσει να ψαχνει για τις σκέψεις και τις πιθανές λύσεις. 

Η αντίδραση αυτή απαιτεί προσπάθεια και εξάσκηση, σε αντίθεση με την αντίδραση γρήγορο "ανάχωμα", ωστόσο είναι αυτή που θα χτίσει σταθερό "ανάχωμα" και θα βοήθησει σταδιακά τη κατανόηση, τη ρύθμιση αλλά και την έκφραση των συναισθημάτων. Παράλληλα, θα ενισχύσει την αίσθηση αυτοελέγχου, την ουσιαστική επικοινωνία και την εύρεση πιθανών λύσεων. Με αυτό το τρόπο, ο ψύχραιμος και σκεπτόμενος "πιλότος" γίνεται πιο διαθέσιμος και για το παιδί-έφηβο ή και ενήλικα αλλά και για εμάς. Καθώς, όχι σπάνια όταν γίνομαστε αποδέκτες μιας συμπεριφοράς "χείμαρρος" αυτόματα αντιδρούμε με τον γρήγορο και θερμόαιμο "πιλότο", ο οποίος είτε θα απαντήσει με ανάλογη συμπεριφορά, είτε θα κάνει ότι μπορεί για να την αποφύγει.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Γιορτές με οικογένεια ή φίλους; Αυτή είναι η σωστή απόφαση

  Photo by Kieran White on Unsplash «Να περάσω τις γιορτές με την οικογένεια ή τους φίλους μου;». Ένα διαχρονικό ερώτημα που βασανίζει πολλούς ανθρώπους κάθε χρόνο, καθιστώντας τις εορταστικές περιόδους ένα ιδιαίτερα αγχωτικό διάστημα - Τι κάνουμε λοιπόν; Τα Χριστούγεννα εκτός από πεδίο στολισμένο λαμπρό με χιλιάδες λαμπιόνια είναι και πεδίο «μάχης» λαμπρό… εσωτερικής και εξωτερικής. Μερικά διλήμματα έχουν τη τιμητική τους την περίοδο των γιορτών, τείνουν να είναι σταθερά στο χρόνο, κυρίως από την περίοδο της ενηλικίωσης και έπειτα. Remaining Time -0:00 Fullscreen Mute Ένα από αυτά που θα το χρίζαμε διαχρονικό είναι «Να περάσω τις γιορτές με την οικογένεια ή τους φίλους μου;». Τι πρέπει να κάνω; Τι είναι σωστό; Πως ν’ αποφασίσω, κι αν πληγώσω τους δικούς μου, κι αν με κακολογήσουν κι αν με χρειάζονται οι φίλοι μου κι εγώ δεν είμαι εκεί; Και άλλες τόσες σκέψεις που γεννούν ανησυχία, άγχος, ενοχές και καμιά φορά και θυμό. Τι κάνουμε συνήθως; Θα γίνουμε σούπερ Άγιοι Βασίληδες, θα πάρουμε

10 Οκτωβρίου 2023 Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας

Έρευνα- Επιμέλεια:   Ψ Fitness Team Αλίκη Ελένη Πουλή,  MSc Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια, MBPsS, Division of Clinical Psychology, MSc, Pg. Dip Psychiatry, Cardiff University, School of Medicine, Specialized in School Health for Children and Adolescents, Member of IEPA Early Intervention in Mental Health . Κάθε ημέρα στον χώρο της Ψυχικής Υγείας είναι Ημέρα Ψυχικής Υγείας.  Εργαζόμαστε καθημερινά για και με τους θεραπευόμενους και τις οικογένειές τους, για τη διαχείριση των διαταραχών, τη βελτίωση της καθημερινότητας τους και τη ποιότητα της ζωής τους. Βρισκόμαστε στη πρώτη γραμμή για την ευαισθητοποίηση - ενημέρωση της κοινότητας και τη καταπολέμηση του στιγματισμού των ψυχικών νοσημάτων. Γνωρίζουμε το μεγάλο κόστος του στίγματος στη Ψυχική Υγεία, βλέπουμε καθημερινά το όφελος από τη πρόσβαση και την εξειδικευμένη παροχή φροντίδας Ψυχικής Υγείας. Παλεύουμε και γιορτάζουμε πολλές φορές μέσα στην ημέρα.  Κοινά Προειδοποιητικά Σημάδια Ψυχικής Ασθένειας Η διάγνωση των ψυχικών ασθενειών δεν

Το Βιο-Ψυχο-Κοινωνικό Μοντέλο της Υγείας

Η  επιστήμη πολλές φορές έχει κατηγορηθεί για την ‘αποστειρωμένη’, εργαστηριακή και νομοτελειακή στάση απέναντι στις πραγματικές συνθήκες (in vivo). Το Βιοψυχοκοινωνικό μοντέλο της υγείας, αποτελεί μια ενδιαφέρουσα περίπτωση στην εφαρμογή της σύγχρονης Ιατρικής και Ψυχιατρικής επιστήμης. Τι είναι το Βιοψυχοκοινωνικό μοντέλο της υγείας; Το Βιοψυχοκοινωνικο μοντέλο της υγείας αναπτύχθηκε από τους Dr. George Engels και Dr. John Romano, το 1977 στο Πανεπιστήμιο του Rochester, New York. Αποτελεί ταυτόχρονα μια φιλοσοφική προσέγγιση της κλινικής φροντίδας αλλά και ένα πρακτικό κλινικό οδηγό. Η ψυχολογία της υγείας καθώς και η ψυχοσωματική ιατρική βασίζονται στις αρχές του βιοψυχοκοινωνικού μοντέλου, έτσι ώστε να μπορούν να διερευνήσουν σε βάθος τα αίτια της κλινικής εικόνας του θεραπευόμενου για να μπορούν να του παράσχουν τη κατάλληλη θεραπευτική αντιμετώπιση.  Σύμφωνα με αυτή τη προσέγγιση οι συμπεριφορές, οι σκέψεις, τα συναισθήματα και οι συνθήκες διαβίωσης δύνανται να επηρεά

Επικοινωνήστε μαζί μας_Contact us

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *